Obilné klíčky by se měly stát součástí vašeho jídelníčku

Složení pšeničných klíčků tvoří z deseti procent olej

Přibližně jednu desetinu pšeničného klíčku tvoří olej. Je to poměrně velké množství, ale co je podstatné, je jeho složení. Skládá se ze dvou základních složek, kyseliny linolové a alfalinolenové. Ta se řadí mezi tzv. omega-3 mastné kyseliny, které bychom měli přijímat v potravě každý den, jsou esenciální, tedy takové, které náš organismus nedokáže sám syntetizovat z jiných složek stravy.
V pšeničných semenech a klíčcích jsou omega-3 mastné kyseliny zastoupené v ideálním poměru vůči omega-6 a to je velmi důležité vědět, jsou tedy optimální potravinou pro zdravý vývoj tělesných buněk. Z našeho podnebného pásma je ještě jedna potravina, která zajišťuje dostatek „trojkových“ nenasycených mastných kyselin, a sice vlašské ořechy.obilné klíčky.jpg
Příroda zkrátka není hloupá, poskytuje nám dostatek surovin pro pestrý a zdravý jídelníček. Zatímco přímořské státy mohou využít předností mořských plodů a ryb pro zajištění mastných kyselin, ve vnitrozemí máme k dispozici celozrnnou pšenici a ořechy. U pšenice ještě chvíli setrvejme.pšenice.jpg

Proč celozrnná a proč klíčky

Jednou z civilizačních chorob v naší zemi je celiakie. Řada lidí nesnáší lepek a toho obsahuje pšenice značné množství. Tato choroba však souvisí s nesprávným příjmem potravy, týká se většinou těch, kteří konzumují výrobky z bílé vymleté pšeničné mouky (bílé pečivo), a dále bílý cukr v mnoha podobách, příliš mnoho masa a živočišných potravin. Naopak zařazení celozrnné pšenice, ječmene, žita a ovsa a zvláště velmi cenných a dobře stravitelných obilných klíčků, stejně tak dostatek luštěnin a čerstvé zeleniny a ovoce, zdravých tuků, ořechů a semínek, zbaví tělo nežádoucích škodlivin a umožní buňkám dostatečnou výživu a regeneraci. Ty se pak vyvíjí podle struktury DNA tak, jak mají správně fungovat a spolupracovat.